Saul fia, Django elszabadul, Star Wars Ébredő Erő. Csak néhány az elmúlt pár év filmjei közül, melyet filmre forgattak digitális helyett. Tarantino kifejezetten utálja a digitális technikát és a visszavonulását fontolgatja a térnyerése miatt. Az elmúlt évek során az esküvőfotósok is elkezdték újrafelfedezni a filmet. José Villa, Erich Mcvey és Jonathan Canlas korunk legkeresettebb fotósai közé tartoznak. A digitális technikát félredobva szinte csak filmre fotóznak.
Eközben az utca emberénél filmes fényképezőgépet szinte már csak kosztümös filmekben látni. Helyette ott az új. A fejlett. A trendi. A digitális. A telefonos. Miért tér vissza mégis egyre több profi az analóghoz? Mindenki nevében nem nyilatkozhatok, de a saját indokaimat most megosztom veletek.
1, Gyönyörű színek és textúra
A szakavatott szem azonnal felismeri a különbséget filmes és digitális képek között. A többieknek pedig csak annyi tűnik fel, hogy különlegesen szép, időtlenséget sugárzó fotókat nézegetnek. A legmodernebb technika sem tudja reprodukálni a film tulajdonságait. A celluloid magába issza a napfényt és elképesztő színeket ad vissza nekünk. Bizony-bizony, ezek a képek nem fognak kimenni a divatból pár év múlva, mint az instagram retro szűrői. Robert Capa fotói máig lenyűgözőek, de ki fog emlékezni néhány esztendő múltán a ma felkapott digitális ikonokra?
2, Gondolkodásra ösztönöz
Mi a digitális fényképezőgépek egy másik nagy hátránya? Ugyanaz, mint a hatalmas gyáraké a kis manufaktúrákkal szemben. Mennyiségi szemléltere ösztönöznek minőség helyett. Miért fontolnád meg a kompozíciót mielőtt kattintasz, ha szinte ingyen lőhetsz még 100 képet. Vagy ezret. Utólag úgyis kiválasztod a legjobbakat. Ezzel szemben egy tekercs film, azaz 36 analóg kép költsége a 7-8 ezer forintot is elérheti. Így persze minden egyes kattintást megfontol az analóg fotós. A végeredmény? Harminchat képből több lesz a különleges, mint a gondolkodás nélkül elkattingatott százból.
3, Anti-instant módszer
Ma az instant dolgok idejét éljük. Instant kávé, instant levespor, instant sörpor, instant szerelem. Jó ez nekünk? Nagyapáink még úgy tartották, hogy az igazán jó dolgokhoz idő kell. Egy klasszikus "nagymama főzte" leves bizony nem 10 perccel dél előtt került fel a rezsóra. A kávérajongók pedig biztosítanak róla, hogy a kávékészítés egy igazi rituálé, nem holmi barna granulátum és forróvíz összeöntése. A sikeres frigyek előtt pedig az a bizonyos "50 első randi" elmaradhatatlan. (Nagyszüleink nem a Tinderen ismerkedtek.) Pontosan ebbe a trendbe illeszkedik az analóg fotózás. Régi, megbízható módszer. Idő kell neki. Izgalmas, mert nem látod azonnal az elkapott képeket. A Beloved esetében a kész filmtekercsek egészen Spanyolországig repülnek, hogy Európa egyik legjobb laborja végezze el az előhívást.
Szóval, elő azokkal a filmes gépekkel!
P.S.
Személy szerint én vegyesen használok filmes és digitális technikát, kihasználva mindkét módszer előnyeit. A legfontosabb pillanatokra ott a film, a gyors, "gondolkodásra nincs idő" pillanatokra pedig a digitális.